sunnuntai 18. elokuuta 2013


Kurssista voi olla hyötyä, etenkin kun ajatellaan minkä pituisia tekstejä YO-kokeissa pitäisi kirjoittaa. Ja, jos hakee yliopistoon tai työhön jossa tarvitaan juuri hyviä kirjoitus taitoja niin kurssi on hyödyllinen taas.
Omat kirjoitus taitoni eivät ole parhaita, minä osaan mennä suoraan asiaan ja pysyä asiassa, mutta ongelmana on vastausten pituus ja sen sisältämät virheet. Kurssista on minulle varmana apua tekstien pituuden lisäämiseen.
Muita kirjoitus tehtäviä joita teen ovat entisiä YO-kokeita menneiltä vuosilta.
Itse kurssin tehtävät ovat minulle ihan sama kunhan niistä on jotain apua minulle. 

Soulcalibur V on edellistä osaa nopeampi ja pelattavampi - yksinkertaisesti enemmän Soulcalibur. Muutoksia on tosin sen verran, että mätkintäsarjan ystävät ovat nousseet takajaloilleen. Onkohan siihen syytä?

Arvostelu jonka luen mieluusti loppuun
 
 Soul Calibur V, peliplaneetta
Apua Roomasta

Uusista hahmoista merkittävin on Assassin's Creed: Brotherhoodista tuttu Ezio Auditore da Firenze. Heti käy selväksi, että Ezio on yksi vaikeammista hallittavista, joten hän sopii erityisesti kokeneille pelureille. Ezio ei kuitenkaan ole kovin nopea tai liikkeissään yhtä sulava kuin jotkut toiset hahmot. Ezion käytössä on miekan lisäksi esimerkiksi varsijousi.

Mukana on kaksi osiota, Player Match ja Global Coliseum. Jälkimmäinen on iso oleskelutila, johon mahtuu 50 pelaajaa.
Ezio ei ole suinkaan sarjan ensimmäinen vieraileva tähti. Neljännessä osassa oli Tähtien sodan hahmoja, kuten kaikkien aikojen pahis Darth Vader (PlayStation 3), vihertävä viisastelija Yoda (Xbox 360) ja kummassakin versiossa esiintyvä Star Wars: Force Unleashedista tuttu oppipoika.

Ezion seuraan liittyvät Soulcalibur V:n päähenkilö ja Sophitian poika Patroklos Alexandra, kiinalaisella miekalla varustettu teinityttö Yan Lexia, solvauksia suoltava naisninja Natsu ja ihmissuden avukseen kutsuva Z.W.E.I, jonka susi on puolestaan nimeltään E.I.N. Muita uusia tuttavuuksia ovat Patroklosin sisko Pyrrha ja taikapalloa hallinnoiva Viola, joiden lisäksi ennakkoon tilaavat saavat koodilla Lord Geo Dampierren.

Soulcalibur-sarja on aina tunnettu silmiä hivelevästä ulkoasustaan eikä viides osa tee poikkeusta. Kyllä kelpaa.
Soulcalibur V sijoittuu aikaan seitsemäntoista vuotta edellistä osaa myöhemmin. Alexandran perheen kohtalo on sidottu Soul-miekkoihin, joten jälleen voi varautua elämää suurempiin puheisiin ja eeppisiin juonenkäänteisiin. Hieman koomiset ja aina yhtä mahtipontiset hahmot ovat jollain erikoisella tavalla ihastuttavia. Taistelijat ja taustat ovat pullollaan yksityiskohtia.


Näppärät sormet

Soulcalibur V:n hahmotasapaino on edelleen mainio ja liikevalikoima kattava. Kolmen näppäimen liikesarjoja on entistä vähemmän, mikä tarkoittaa vähemmän itseään toistavaa nappuloiden hakkaamista. Esimerkiksi Siegfriedin tavallinen Zweihander-sarja ei enää pääty alaspäin iskevään kolmanteen lyöntiin, joka kaataisi vastustajan.

Aina yhtä eriskummallinen Voldo valmistautuu antamaan elämänsä tiukimman halauksen.
Aloittelijaystävällisesti helpoimmilla vaikeustasoilla myös tahmasormi pysyy pystyssä historian areenalla, mutta taistelujärjestelmään on tullut oleellisia muutoksia. Tärkein on Critical Edge -hyökkäysjärjestelmä. Se on hahmon mittari, joka latautuu jokaisesta iskusta. Critical Edge tarvitsee yhden Critical Gauge -palkin, jonka jälkeen pelaaja voi tehdä verrattain helpolla kovan liikesarjan.

Ezio Auditore on varastaa show'n savupommeillaan ja varsijousillaan. On se vain niin hieno hahmo.
Critical Edge antaa turhan itsevarmalle ja sillä hetkellä voitolla olevalle pelaajalle ajattelemisen aihetta - mitä enemmän isket, sitä suuremmat mahdollisuudet vastustajalla on tehdä yllätysvastaisku. Se ei pysäytä peliä tuosta vain tai luo epätasaisia otteluita, vaan oikeasti sulautuu erinomaisesti taistelumekaniikkaan.

Vähäisemmän määrän Critical Edgen mittarista voi käyttää Brave Edgeen, joka on yksinkertaisesti tavallisten lyöntien ja potkujen turboahdettu versio. Lisäbonuksina voi olla esimerkiksi parempi torjuntakyky tai uusia liikkeitä. Kyseessä on ehdottomasti sarjan historian ehjin ja hiotuin taistelujärjestelmä.


Muokkaustyötä

Kätevällä hahmoeditorilla voi luoda oman taistelijansa. Se tehdään jo olemassa olevien hahmojen pohjalta taistelutyylin osalla, mutta muutoin sen voi rakentaa suhteellisen vapaasti ulkonäön ja kykyjen suhteen. Erilaisia vaihtoehtoja naamaksi, kampaukseksi ja useiksi muiksi enemmän tai vähemmän tärkeiksi yksityiskohdiksi löytyy, kuten nuoli, jonka voi laittaa mihin tahansa kohtaan hahmoa. Olisi silti hienoa, jos hahmon voisi tehdä itse aivan alusta lähtien.

Viides osa on ristiriitainen tapaus - perusvarmaa mätkintää hyvällä toteutuksella, mutta eikö tämä kaikki ole jo nähty?
Mikäli sarjan tavaramerkiksi muodostunutta kuuluttajaa on uskominen, sielu palaa edelleen ja palavasti. Antero Mertarannankin sutkautukset häpeään jättävä kuuluttaja laukoo kenttien alussa korkealentoisia mietteitä, mutta mieleenpainuvia lausahduksia ei ole edellisosien tapaan.

Soulcalibur V on sarjan edellistä osaa parempi, mutta ei luo pakkaa uusiksi. Eeppiset taistelut ovat jännittäviä. Voittavaan yhdistelmään ei ole selvästikään haluttu tehdä suuria muutoksia - kun kyllähän tämä maistuu näinkin.

Simon Elo... toivoo olevansa sielu, jolla vain on vartalo.
 Lyhyesti
Sarjan paras, mutta yllätyksettömin osa. Vierailevat tähdet ovat tulleet jäädäkseen.
 Hyvää
  • Ezio Auditore on rautaa
  • Taattu pelattavuus
  • Upea ulkoasu


 Huonoa
  • Liian yllätyksetön
 Kävijäarvostelut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti